Radošums jeb jaunu ideju radīšana uzņēmumam palīdz kļūt inovatīvākam – praktiski realizējot šīs idejas produktos vai pakalpojumos. Lubart T. Un Stenberg R. (1999) Ataino, ka

radošums = oriģinalitāte + vērtība.

Lai spētu attīstīt darbiniekos oriģinalitāti un atrast idejās pievienoto vērtību, galvenokārt, ir nepieciešams parūpēties par radošuma vidi un atmosfēru.

Pastāv vairāki faktori, kas ietekmē radošumu uzņēmumā:

Telpu interjers

Lai darbinieks spētu radīt jaunas idejas, viņam ir jājūtas brīvi un nepiespiesti. Šajā gadījumā lielu lomu spēlē telpu interjers. Viens no jaunu ideju rašanās iemesliem ir asociācijas, tāpēc arī daudzu ideju stimulēšanas metodes un radošās spēles ir balstītas uz asociācijām pret dažādiem elementiem. Darbiniekam, kas ikdienā strādā baltu sienu telpā bez dizaina elementiem, asociāciju radīšana būs daudz grūtāka, kas samazinās arī ideju daudzumu un kvalitāti. Kā teicis A. Einšteins “kreativitāte ir prāts, kas izklaidējas”, tāpēc arī telpas ir jāiekārto omulīgi, draudzīgi un nepiespiesti.

 

  Komunikācija, enerģija un tendences

Ideju radīšanai, izvērtēšanai un attīstīšanai ir nepieciešama komanda, kas spēj sastrādāties un justies brīvi un enerģiski kolektīvā. Arvien aktuālāka paliek tēma par darbinieku izdegšanas sindromu un pārlieku lielo nogurumu. Tas radošo domāšanu tikai apslāpē, tāpēc ir ieteicams regulāri rīkot dažādus kolektīva un komandu radošuma pasākumus, kuros darbinieki var arī mazliet atslēgties no ierastajiem darbiem, saliedēties, iedvesmoties un gūt motivāciju. Lai šos pasākumus padarītu interesantākus un vērtīgākus, var integrēt kādu no šobrīd pasaulē aktuālajām tendencēm, piemēram, tendenci “pieredze kļūst svarīgāka par lietām”. Cilvēki vairāk tērē naudu dažādiem interesantiem pasākumiem un pakalpojumiem, kā lēkšana ar gumiju, “izbēgšana no istabas” u.c., nevis lietām, priekšmetiem, ko iegūt savā īpašumā. Izmantojot šo tendenci, var veidot pasākumus, kuros darbinieki spēj gūt dažādas interesantas pieredzes, kas vēlāk spēs raisīt dažādas asociācijas ideju ģenerēšanā.

Interesanta tendence ir arī vēlme pēc digitālā detoksa – mazliet pabūt bez digitālajām ierīcēm. Arī šāds pasākums var izvērsties ļoti interesanti, ja sagatavo attiecīgi aktivitāšu plānu darbiniekiem, kas ļautu iedziļināties vairāk apkārtējā vidē, novērot un smelties idejas, neizmantojot digitālās ierīces.

Ideju ģenerēšanas metodes un spēles

Lai rosinātu ideju rašanos, ir pieejamas daudz un dažādas metodes un spēles. Ar šo metožu un spēļu palīdzību var jautrā veidā saģenerēt kaut ko ļoti noderīgu. Kreatīvāku ideju iegūšanai radošajās sesijās ir jāļauj piedalīties visiem uzņēmuma darbiniekiem – dažādu vecumu, interešu un izglītības, jo dažādākiem cilvēki komandā var radīt vistrakākās un reizē visnoderīgākās idejas. Vienā ideju ģenerēšanas sesijā ir ieteicams izmantot gan vizualizāciju metodes, gan arī metodes, kurās tiek rakstīti vārdi, jo dažiem vieglāk ir uztvert un radīt asociācijas no attēliem, bet citiem – no vārdiem.

Dažas metodes, ko ir vērts apskatīt:

SCAMPER (Šī metode piemērota arī dažādu perspektīvu apskatīšanā), Ērģeļu metode (Asosicāciju izmantošana konkrētas problēmas risināšanā), Role-play metode (ekspertu viedoklis, iejūtoties citā lomā), Sešas domāšanas cepures (Idejas novērtēšana no dažādiem skatu punktiem), Brainmapping (vairāku problēmu risināšanai).

Lai izdodas!

Uzrakstiet komentāru